LAUHUL MAHFUZ


Sedikit Coretan Ketika Jiwa Mengundang Kacau...


Firman Allah SWT:
Ertinya:
Tiada suatu bencanapun yang menimpa di bumi dan (tidak pula)pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauhul Mahfuz) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah.(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kami jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu.Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.
(Al-Hadid:22-23)

Benarlah musibah dan ujian ini ketentuan Ilahi... Besar atau kecil ujian itu dirasakan apabila dibuat perbandingan.
Mengeluh disaat melihat orang lain berada diatas, senang dan mudah memperolehi setiap apa yang diimpikan.
Bersyukur tatkala melihat kesusahan dan bencana yang menimpa orang lain sedangkan ujian yang dilalui sendiri sebesar zarah.
Bangkitlah mengejar impian hidup.. Merangkak, berjalan mahupun berlari.  Carilah keredhaan-Nya agak kehidupan ini kekal bahagia sehingga ke sana....  
Berhentilah membetulkan orang lain jika diri sendiri tidak sesempurna mana dan betulkan lah diri sendiri supaya tidak perlu menyusahkan orang lain untuk membetulkan kita.

Berusahalah dan jangan berputus asa, Muhasabahlah dengan apa yang menimpa, percayalah qadha dan qadar kerana kita hanya mampu merancang, Allah SWT yang menentukan segalanya...  Ternyata yang baik itu datangnya dari Allah SWT dan yang buruk itu dari kita sendiri.

Semoga hidup kita tidak tersasar dilandasan yang roboh...  Agar jiwa kita tidak hilang punca..

HANYA SEKADAR CORETAN TAK BERNILAI KERANA AKU BUKAN SIAPA-SIAPA.  AKU SEKADAR MELAKAR PELANGI DARI SATU WARNA.

No comments:

Post a Comment